j h

za 29 september 2018 15:31
Aangezien ik van mening ben dat de Indische buurt de potentie heeft om als een van de weinige Amsterdamse buurten een fantastische groene, fiets-veilig en kindervriendelijk bruisend buurtje te worden zou er begonnen moeten worden met het in eerste instantie auto vrij maken van het eerste deel van de Javastraat door middel van palen (zo blijft de straat wel met de auto toegankelijk voor bewoners, ondernemers, invaliden en hulpinstanties), omliggende straten (Balistraat, Atjehstraat, Molukkenstraat , etc) zoveel mogelijk doodlopend met een omkeer mogelijkheid.
Indien bovenstaande wordt gerealiseerd zou ook gedacht kunnen worden om ondernemers de mogelijkheid te geven om een kraam voor de winkel te zetten zo wordt op een vriendelijke en veilige manier het dynamische karakter van het straatbeeld versterkt.
Argumenten van ondernemers dat het autovrij maken omzet zou kosten is complete onzin
Reden voor bovenstaande redenering is gebaseerd op het feit dat meeste auto`s welke door de Javastraat heen rijden geen winkelend publiek betreft ( indien dit wel zo is wordt er in 9 van de 10 gevallen dubbel geparkeerd wat de nodige irritatie en gevaar met zich meebrengt. Ook andere argumentatie om dit niet te doen bijv. het afzetten en ophalen is onzin, de Javastraat is aan beide kanten dusdanig kort dat dit makkelijk te lopen is (in een winkel centrum rijden ook geen auto`s)
Extra parkeerplekken kunnen eenvoudig worden gerealiseerd aan de ene kant bij de tunnel en aan de andere kant bij de kruising Sumatrastraat. Tunnel van de juiste verlichting voorzien met geïntegreerde kiosken aan weerszijden i.c.m met een klein terras (verdwijnt het tunnel idee ook een beetje)
Verwachting is dat het meeste doorgaande verkeer dan via de Insulindeweg en zeeburgerdijk zal lopen, deze straten lenen zich daar beter voor dan de eerdergenoemde relatief kleine straten.

ik zou zeggen, als de prins hendrik kade autovrij kan worden gemaakt dan is de Javastraat een simpele exercitie.