Impuls buurteconomie Oosterparkbuurt
Dit project wordt opgenomen in het concept Gebiedsplan 2019 - Oud-Oost
Om het economische klimaat te versterken, stimuleren wij ondernemers om zich te verenigen, en werken we met bestaande ondernemersverenigingen samen. Ondernemersverenigingen kunnen gebruikmaken van verschillende subsidies die zijn bedoeld voor de ontwikkeling van prettige en veilige winkel-, bedrijven- en uitgaansgebieden die passen bij de vraag van bewoners. Er zijn subsidies beschikbaar voor gebiedsbranding, straatmanagement en ondernemersinitiatieven. Ondernemers die nog niet zijn verenigd, kunnen een subsidie aanvragen voor het oprichten van een ondernemersvereniging.
Subsidie gebiedsbranding: het doel van deze regeling is om de eigen identiteit van het gebied te versterken en daarmee de economische ontwikkeling te bevorderen.
Subsidie straatmanagement: het doel van deze regeling is:
- het verbeteren van de economische structuur;
- het verbeteren van de uitstraling van het winkelgebied;
- het verbeteren van de openbare ruimte van het winkelgebied;
- het vergroten van de leefbaarheid en veiligheid;
- het verhogen van de lokale organisatiegraad van de ondernemers;
- het in stand houden van de status van het winkelgebied.
Subsidie ondernemersinitiatieven: het doel van deze regeling is om initiatieven te stimuleren die gericht zijn op:
- een schoon, veilig en aantrekkelijk gebied,
- het versterken van de binding met de buurt.
Overzicht van ondernemerscollectieven die hebben aangegeven gebruik te willen maken van deze regelingen:
Gebiedsbranding: De BIZ Oosterparkbuurt in oprichting(draagvlakmeting maart 2019)
Straatmanagement: Eerste Oosterparkstraat, Knowledge MIle, Oosterpark (3x)
Gebiedsgebonden ondernemersactiviteit: BIZ Knowledge Mile, BIZ Eerste Oosterparkstraat, BIZ Beukenplein, BIZ Oosterpark (draagvlakmeting 2019)
- Winkelgebieden zijn aantrekkelijk en sluiten goed aan bij de wensen van de buurt.
Noud Verhave
Anne Schoenmakers