Voetgangerstunnel onder de Torontobrug aantrekkelijker maken
Dit project wordt opgenomen in het concept Gebiedsplan 2019 - Oud-Oost
De Weesperzijde vormt een fraaie wandelroute langs de Amstel naar het centrum. Ter hoogte van de Torontobrug staan voetgangers voor een dilemma: volg je rechtdoor het fietstunneltje of neem je links van de trap de onderdoorgang? Geen van beide routes is ideaal. De fietstunnel is smal en daardoor onveilig, maar de officiële wandelroute is vies, schemerig en onveilig, en de sfeer is onprettig. Vandaar hoogste tijd om de voetgangerstunnel op te knappen en aantrekkelijker te maken. Een uitgelezen kans voor bewoners, ondernemers en de gemeente Amsterdam om de krachten te bundelen. Mogelijke maatregelen zijn: opnemen van de onderdoorgang in de reguliere schoonmaakroute, graffiti verwijderen, meer licht aanbrengen, voetgangers met borden naar deze route leiden. De aantrekkelijkheid kan ook worden vergroot door het mooie gewelfde plafond en het spectaculaire zicht op de brugpilaren te accentueren, bijvoorbeeld met behulp van bewegende belichting.
Stap1: De onderdoorgang moet worden meegenomen in de reguliere route van schoonhouden van de openbare ruimte van de gemeente Amsterdam: graffiti verwijderen; schoonhouden; controleren of verlichting voldoet en deze zo nodig aanpassen; bebording aanpassen (zien de voetgangers überhaupt dat zij via het voetgangersdeel kunnen lopen; zijn de borden duidelijk?)
Stap 2: De Kans
Voor een hogere subjectieve kwaliteitsbeleving, hogere veiligheid en veiligheidsbeleving is meer nodig dan De Basis. Waar liggen kansen en wensen? In zijn huidige staat draagt de onderdoorgang voor voetgangers niet bij aan het gevoel van sociale veiligheid en daardoor lokt het voetgangers uit gebruik te maken van de fietstunnel, wat weer niet bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid.
De onderdoorgang is monumentaal, heeft een mooi gewelfd plafond en een theatraal en potentieel spectaculair zicht op de brugpilaren in de Amstel. Dit zicht biedt (grote) kansen om de aantrekkelijkheid van de voetgangerstunnel te vergroten en daarmee meer traffic te genereren. Dit zal de veiligheid en de veiligheidsbeleving ten goede komen.
Een mogelijkheid is om de kwaliteit van de architectuur en specifiek de pilaren te benadrukken met een bewegende lichttoepassing die het best te zien is vanuit de voetgangerstunnel waarmee de tunnel een geheel andere kwaliteit krijg.
Bij iedere toepassing moet rekening gehouden worden met het ontbreken van een zichtlijn naar het voetpad. Aan beide zijden gaat het voetpad schuil achter de trappen en de zijkant van de brug. Dit vereist extra creativiteit. Het plafond biedt kansen.
Jack Weisselberger
Steve McLay
jan-bert vroege
Leon Bartelsman
Marte Otten