Project in gebiedsplan 2019

Voetgangerstunnel onder de Torontobrug aantrekkelijker maken

Geplaatst op 22 oktober 2018, 09:38 uur
Dit project is ingediend als voorstel voor het Gebiedsplan 2019 - Oud-Oost
VOORLOPIG BESLUIT:
Dit project wordt opgenomen in het concept Gebiedsplan 2019 - Oud-Oost

De Weesperzijde vormt een fraaie wandelroute langs de Amstel naar het centrum. Ter hoogte van de Torontobrug staan voetgangers voor een dilemma: volg je rechtdoor het fietstunneltje of neem je links van de trap de onderdoorgang? Geen van beide routes is ideaal. De fietstunnel is smal en daardoor onveilig, maar de officiële wandelroute is vies, schemerig en onveilig, en de sfeer is onprettig. Vandaar hoogste tijd om de voetgangerstunnel op te knappen en aantrekkelijker te maken. Een uitgelezen kans voor bewoners, ondernemers en de gemeente Amsterdam om de krachten te bundelen. Mogelijke maatregelen zijn: opnemen van de onderdoorgang in de reguliere schoonmaakroute, graffiti verwijderen, meer licht aanbrengen, voetgangers met borden naar deze route leiden. De aantrekkelijkheid kan ook worden vergroot door het mooie gewelfde plafond en het spectaculaire zicht op de brugpilaren te accentueren, bijvoorbeeld met behulp van bewegende belichting.

Toelichting

Stap1: De onderdoorgang moet worden meegenomen in de reguliere route van schoonhouden van de openbare ruimte van de gemeente Amsterdam: graffiti verwijderen; schoonhouden; controleren of verlichting voldoet en deze zo nodig aanpassen; bebording aanpassen (zien de voetgangers überhaupt dat zij via het voetgangersdeel kunnen lopen; zijn de borden duidelijk?)

Stap 2: De Kans

Voor een hogere subjectieve kwaliteitsbeleving, hogere veiligheid en veiligheidsbeleving is meer nodig dan De Basis. Waar liggen kansen en wensen? In zijn huidige staat draagt de onderdoorgang voor voetgangers niet bij aan het gevoel van sociale veiligheid en daardoor lokt het voetgangers uit gebruik te maken van de fietstunnel, wat weer niet bevorderlijk is voor de verkeersveiligheid.

De onderdoorgang is monumentaal, heeft een mooi gewelfd plafond en een theatraal en potentieel spectaculair zicht op de brugpilaren in de Amstel. Dit zicht biedt (grote) kansen om de aantrekkelijkheid van de voetgangerstunnel te vergroten en daarmee meer traffic te genereren. Dit zal de veiligheid en de veiligheidsbeleving ten goede komen.

Een mogelijkheid is om de kwaliteit van de architectuur en specifiek de pilaren te benadrukken met een bewegende lichttoepassing die het best te zien is vanuit de voetgangerstunnel waarmee de tunnel een geheel andere kwaliteit krijg.

Bij iedere toepassing moet rekening gehouden worden met het ontbreken van een zichtlijn naar het voetpad. Aan beide zijden gaat het voetpad schuil achter de trappen en de zijkant van de brug. Dit vereist extra creativiteit. Het plafond biedt kansen.

Gewenst resultaat 
Een veilige/prettige tunnel waardoor meer mensen er gebruik van maken en er minder gevaarlijke situaties ontstaan
Idee
Bijdrage aan de prioriteiten:
Hoort bij doelstelling 
Meer (veilige) ruimte voor fietsers en voetgangers
Deel dit:
Laatste 2 projectupdates

Wouter Stoeken

Project volgens planning

Er vinden nu gesprekken plaats met initiatiefnemer en de afdeling beheer van de tunnels ( centrum)
0
Open de update in eigen pagina

Wouter Stoeken

Project niet gerealiseerd

Er hebben verschillende overleggen plaatsgevonden met de afdeling beheer ( Stadswerken/bruggen), initiatiefnemers en project Verlichting van de gemeente. Wel is de brug opnieuw in witte verf gezet ( en daarmee iets aantrekkelijker) maar helaas is het niet gelukt om de brug structureel aan te pakken
0
Open de update in eigen pagina
Laatste 5 reacties Toon alle 6 reacties

Jack Weisselberger

do 25 oktober 2018 12:59
Ja

Steve McLay

do 25 oktober 2018 20:40
Ja

jan-bert vroege

do 25 oktober 2018 21:10
Ja: is nu lelijke gure plek

Leon Bartelsman

di 30 oktober 2018 18:52
Ja

Marte Otten

zo 25 november 2018 20:02
Ja: Veel voetgangers weten de tunnel nu ook niet te vinden en lopen door de fietstunnel. Combinatie druk, smal fietspad met voetgangers is gevaarlijk.