Toekomstperspectief: Een plan om preventief armoede te bestrijden in Amsterdam Indische buurt
Dit project wordt niet voorgedragen voor het concept Gebiedsplan 2019 - Indische buurt
ARGUMENTATIE:
Het gaat om schuldhulp/dienstverlening en om preventie. De analyse klopt in grote lijnen wel, maar juist voor klanten met de genoemde problematiek, die dus (niet in aanmerking komen voor een traject bij Dynamo ( moet voor schuldhulpverlening overigens bij Civic zijn) zijn niet geholpen met een nieuwe aanbieder van diensten. Preventief is er ook al een redelijk aanbod. Bijvoorbeeld van budgetlessen en spreekuren. Hier gaat het om extra aanbod van dienstverlening met een te stevig extra budget. Past daarom niet in het gebiedsplan.
Het plan is om de bewoners van Amsterdam Indische buurt te helpen die op dit moment tussen wal en schip belanden met betrekking tot schulden. Er is een groep klanten bekend die niet in aanmerking komen voor de schuldhulpverlening bij Dynamo vanwege fraude vorderingen, CJIB boetes of een fraude registratie bij de bank. Er zijn nog tal van voorwaarden te noemen waardoor een klant gewoonweg niet via de reguliere weg zijn of haar schulden kan saneren. Denk aan het hebben van een auto, inwonende kinderen die geen kostgeld betalen en/of een huisvesting probleem. Echter zijn er ook klanten die een lage schuldenlast hebben en daarom niet naar de schuldhulpverlening kunnen en/of willen. Die klanten willen wij graag helpen!
Van belang is dat wij het samen met de klant gaan doen en samen een plan van aanpak opstellen. De klanten krijgen hulp op maat. Met deze werkwijze willen wij ook de zelfredzaamheid vergroten van een klant door vooral samen een schuldeisers te bellen en/of samen te internetbankieren. De hulpverlening zal 1 op 1 geschieden, de klant krijgt de volle aandacht en er zal niet teveel tijd tussen de afspraken zitten. Net genoeg om de zaken op orde te krijgen maar ook om de klant gemotiveerd te houden. Wij zullen werken met een 5 stappen plan. Dit is vooral bedoeld om de klant structuur te bieden in het traject en het overzichtelijk te houden. Niet alle klanten zullen de 5 stappen doorlopen. Men kan al succes geboekt hebben bij de eerste 3 stappen.
Ook is het van belang voor de klant om te weten dat de klant niet aan zijn of haar lot zal worden overgelaten. Als de eerste 3 stappen geen resultaten boeken zullen wij de klanten begeleiden naar de schuldhulpverlening door samen met de klant de administratie op de orde te krijgen, de voorwaarden te controleren en samen een afspraak te maken. Dat geldt ook voor stap 5, aanmelding beschermingsbewind.
Wij hebben al een aantal klanten op deze wijze op weg geholpen. Wij hebben echter niet de middelen om dit breed in te zetten. Het is namelijk van belang om de doelgroep breed te houden zodat er niet opnieuw klanten net buiten de boot vallen. Er wordt geen minimale of maximale leeftijd gehanteerd en het is ook niet van belang of de klant een inkomen uit werk of een uitkering ontvangt. Wij trachten met dit plan juist alle burgers te bedienen die kampen met schulden. Dat kunnen de minima zijn maar ook de middeninkomens die geen recht hebben op tegemoetkomingen.
- Schuldenvrije toekomst
- Zicht op eigen budget en eigen mogelijkheden
- Betalingsregelingen en/of kwijtscheldingen
- Toeleiding tot de schuldhulpverlening, drempels weggenomen m.b.t. voorwaarden
Nizar Lachkar
Rens van der Linden
Nizar Lachkar