Verbeteren van de openbare ruimte in de Indische Buurt
Dit project wordt opgenomen in het concept Gebiedsplan 2018 - Indische buurt
Buurtbewoners dienen verzoeken in tot verbetering van de openbare ruimte (waaronder postzegelparken, onderdoorgangen, knelpunten fiets en kunstinitiatieven). Snel inspelen op deze verzoeken vergroot de bereidheid van bewoners om verantwoordelijkheid te nemen voor een aantrekkelijke, prettige en (sociaal) veilige openbare ruimte.
In het gebiedsplan van oud oost is het ontwikkelen van een integrale gebiedsvisie voor het Muiderpoort station en haar omgeving opgenomen. Vanwege het grote raakvlak met de indische buurt, wordt deze hier ook genoemd.
Er spelen veel opgaven rond het Muiderpoortstation, die we integraal en gezamenlijk gaan oppakken. Muiderpoort is nu het station voor mensen uit de omliggende buurten. De afgelopen tien jaar is het aantal reizigers dat van dit station gebruikt maakt flink gestegen. Door de ontwikkeling van Cruquius, Sluisbuurt en IJburg 2e fase (totaal 17.200 woningen) zal dit station de komende jaren voor de stad nog belangrijker worden. Het stedelijk OV- en fietsnetwerk zal vanuit deze gebieden via nieuwe en snellere verbindingen een betere aansluiting krijgen op het Muiderpoortstation.
In de structuurvisie is het Oostspoorplein aangewezen als stadsplein. Dit biedt een kans om een prettige ontmoetings- en verblijfsplek te realiseren. Onderdeel zou kunnen zijn om in de bestaande gebouwen publieksfuncties te programmeren, zodat er meer interactie plaatsvindt tussen plein en de gebouwen. Het plein is nu door de vele fietsen en infrastructuur onoverzichtelijk. Een herinrichting die het plein veilig maakt en een eigen identiteit geeft is prioriteit voor het functioneren van het station en voor de omliggende buurten.
Gewenst resultaat: Een integrale gebiedsvisie die richting geeft voor de ruimtelijke, toekomstbestendige ontwikkeling van het Muiderpoort en zijn omgeving.
ellen menning
Dagmar van Oosterhout
Dagmar van Oosterhout
Eline Bogers
Jan Maarten Dros